Warning: Illegal string offset 'chk_default_options_css' in /wp-content/plugins/dw-shortcodes-bootstrap/designwall-shortcodes.php on line 32
Auta służbowe w gminach = wielkie marnotrawstwo | Legionowo

Auta służbowe w gminach = wielkie marnotrawstwo

| władze i inne instytucje
Straż Miejska w Legionowie woli odpoczywać. Więc auta tez mało używane...

Przeprowadziliśmy badanie dot. ekonomicznej sensowności posiadania rozbudowanych flot samochodowych przez poszczególne urzędy. Wyniki są niestety porażające. Ranking urzędniczej głupoty otwiera Serock, gdzie samochód w ciągu roku przejechał 26 km (słownie dwadzieścia sześć kilometrów!!!!). Drugie miejsce zajął Urząd Miasta Legionowo.

Wstęp

Straż Miejska w Legionowie woli odpoczywać. Więc auta ma mało używane…

W ramach badania wysłaliśmy do wszystkich urzędów pytania dotyczące flot samochodowych będących w dyspozycji konkretnego urzędu (i jego jednostek organizacyjnych). Na pytanie odpowiedziały: UMiG Serock (w terminie), UG Nieporęt (dzień po ustawowym terminie w terminie), UG Jabłonna (dzień po ustawowym terminie w terminie), UG Wieliszew (dzień po ustawowym terminie w terminie), UM Legionowo (10 9 dni po ustawowym terminie, odpowiedź okupiona była liczną dwustronną korespondencją, której my musieliśmy udowadniać, że mamy prawo do tej informacji). Starostwo powiatowe nie przesłało odpowiedzi do dnia dzisiejszego (2 1 dni po ustawowym terminie przesłało pismo, że potrzebuje więcej czasu, w nieprawidłowy sposób powołując się na przepisy prawa).

Urzędnicy wymagają od nas ścisłego przestrzegania terminów. Jeden dzień zwłoki niejednokrotnie przekreśla szanse na załatwienie sprawy. Sami jednak lekceważą ustawowe terminy. Ach ta urzędnicza moralność Kalego…

Na dole wiadomości wyjaśnienie dot. zmian.

Założenia

Do zbadania ekonomicznego sensu posiadania przez urząd z danego auto przyjąłem następujące założenia (dla samochodu osobowego i małego dostawczego):

  • średnie spalanie służbowego auta to dla:
    • auta osobowego 9,5 litra na 100 km
    • auta dostawczego małego 11 l / 100 km
  • średni koszt paliwa to 4,55 zł,
  • koszt ubezpieczenia jednego auta: 2000 zł (uwzględnia OC + AC),
  • koszt dwukrotnej wymiany opon w ciągu roku: 200 zł,
  • koszt przeglądu rejestracyjnego: 100 zł (raz na rok),
  • koszt jazdy taksówką: 1,5 zł / km
  • kilometrówka: 0,8358 zł / km
  • koszty przeglądów serwisowych + wymiana oleju, filtrów, etc: 900 zł / 15 000 km,
  • koszt opon letnich: 920 zł / 60 000 km
  • koszt opon zimowych: 1 000 zł / 40 000 km
  • koszt wymiany klocków hamulcowych: 600 zł / 60 000 km
  • koszt wymiany tarcz hamulcowych: 1 400 zł / 75 000 km
  • koszty wymiany płynu do chłodnic: 250 zł / 30 000 km
  • koszty wymiany płynu hamulcowego: 300 zł / 45 000 km
  • mycie auta: 25 zł / 1 000 km
  • parkowanie auta: 20 zł / 100 km
  • autostrady i drogi płatne: 150 zł / 15 000 km
  • płyn do spryskiwaczy: 15 zł / 1 000 km
  • inne naprawy: 400 zł / 15 000 km

Koszty stałe: 2300 zł / rok
Koszty zmienne: 0,23 zł / km + koszt paliwa
Pomijamy amortyzację, deprecjacje wartości auta oraz koszty zatrudniania kierowców.

Auta osobowe to:
Skoda Superb, Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Fiat Palio, Fiat Panda, Fiat Seicento, Opel Astra, Daewoo Nubira – średnie spalanie to 9,5 l / 100 km = 0,43 zł / 1 km

Auta małe dostawcze:
Fiat Doblo, Volkswagen Caddy, Polonez Truck, Peugoet Bipper – średnie spalanie 11 l / 100 km = 0,50 zł / 1 km

Duże auta dostawcze:
Mercedes Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Transporter, Volkswagen Caravelle – za firmami outsorcingowymi = 0,90 zł / 1 km

Auta ciężarowe:
Star, Man Star – wartość nieznana

Minimum opłacalności:

Minimalne progi opłacalności posiadania własnego auta wynoszą odpowiednio:
Samochód osobowy 13 500 km rocznie (w odniesieniu do kilometrówki)
Samochód mały dostawczy: 22 500 km rocznie (w odniesieniu do kilometrówki)
Samochód dostawczy: ~60 000 rocznie (w stosunku do oferty firm otsorcingowych)
Samochód ciężarowy – grubo ponad 100 000 km.

Jak to wygląda w naszym powiecie?

Auta osobowe:

Serock

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Daewoo Nubira 1998 MGZGK Serock cele służbowe 10844
VW Transporter 1.9 1998 Ośrodek Kultury Serock cele służbowe 12216
Fiat Panda 2003 MGZM Serock cele służbowe 12693
Skoda Octavia 2008 UMiG cele służbowe 22945
Skoda Octavia 2004 UMiG cele służbowe 25440

Legionowo

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Fiat Seicento 2005 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 16246
Opel Astra 2005 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 19410
Fiat Palio 2003 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 20100
Fiat Panda 2005 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 22134
Skoda Superb 2005 Wydział Administracyjno-Gospodarczy Wyjazdy służbowe 23215
Fiat Palio 2003 Straż Miejska Wyjazdy służbowe 38320

Nieporęt

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Skoda Superb 2007 Dział Administracji i Kadr podróże służbowe 18300
Ford Transit 2008 Gminny Zespół Oświaty przewóz osób niepełnosprawnych 42500

Wieliszew

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Volkswagen passat comfortline osobowy 2009 Wójt Gminy wyjazdy służbowe 30 085

Jabłonna – brak

Przy samochodach osobowych urzędniczą rozrzutność widać w pełni w Serocku. Auta należące do UM Legionowo ślizgają się tuż ponad granicą opłacalności (de facto ich posiadanie jest nieopłacalne – pamiętajcie, że nie uwzględniam amortyzacji i deprecjacji wartości!)

Auta dostawcze (małe i duże):

Serock:

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Polonez Truck 1998 MGZGK Serock cele służbowe 596
Ford Transit 1998 UMiG cele służbowe 1694
Ford Transit 1998 MGZGK Serock przewóz osób 6778
Fiat Doblo 2006 MGZGK Serock cele służbowe 16685
Fiat Doblo 1.2 2006 MGZM Serock cele służbowe 22562
Ford Transit 2006 UMiG cele służbowe 69360

Legionowo

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Polonez Truck 1999 Komunalny Zakład Budżetowy Przewóz materiałów budowlanych 1824
Mercedes Benz Sprinter 2003 Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji samochód transportowy 3260
Peugeot Bipper 2008 Komunalny Zakład Budżetowy Przewóz materiałów budowlanych 7024
Volkswagen transporter 2007 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 10120
Fiat Doblo 2009 Ośrodek Pomocy Społecznej Przewóz pracowników socjalnych do pracy w terenie, służbowe wyjazdy na potrzeby OPS 15162
Fiat Doblo 2009 Straż Miejska Patrolowanie miasta, konwojowanie nietrzeźwych, konwojowanie środków pieniężnych 33820

Nieporęt

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Volkswagen Caddy 2009 Straż Gminna patrole straży 52600

Wieliszew

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Polonez Truck 1995 Referat Administracji i Gospodarki Komunalnej Wyjazdy służbowe pracowników gospodarczych 15229
Volkswagen passat Caravelle 2008 Referat Administracji i Gospodarki Komunalnej Wyjazdy służbowe + zaopatrzenie 25819

Jabłonna

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
VW Transporter 2001 UG Jabłonna – Referat Administracyjno-Gospodarczy obsługa wyjazdów dla potrzeb UG, zaopatrzenie 31381

W kategorii pojazdów dostawczych niegospodarność urzędnicza ujawnia się na całego. Co ciekawe w gminach są całe instytucje, które korzystają z aut, których jak widać wcale nie potrzebują: KZB Legionowo, MGZGK w Serocku

Samochody ciężarowe

Auto Rok prod. Użytkownik Cel Przejechane km
Star (śmieciarka) 2001 MGZGK Serock cele służbowe 26
gmina podaje Star manowiec – czyli Man Star 2001 MGZGK Serock cele służbowe 9352

Tylko Serock posiada auta ciężarowe. I jak widać w powyższym zestawieniu nie korzysta z nich wcale. Auta, kosztujące kilkadziesiąt tysięcy złotych stoją bezużytyeczne. A mieszkańcy miasta i gminy płacą za ich utrzymanie. Płacą również za utrzymanie urzędników, którzy doprowadzili do tego marnotrastwa!

Królami niegospodarności są:

  • MGZGK w Serocku, który posiada 6 aut i żadne nie jest wykorzystywane w należyty sposób.
  • KZB Legionowo, który posiada 2 auta i żadnego nie wykorzystuje w należyty sposób.

Niegospodarność dyrektorów tych dwóch instytucji jest porażająca.

Następni w kolejce do złego wykorzystania aut to: Straż Miejska w Legionowie, MOSiR Legionowo, OPS Legionowo, OK Serock i RAGK UG Wieliszew.

PS. Nie odbieram urzędom prawa do posiadania własnych flot samochodowych. Co więcej uważam, że w obecnych czasach posiadanie auta w urzędzie to konieczność. WYMAGAM jedynie by środki publiczne były wydatkowane należycie.


Informacja dot. aktualizacji tekstu z dnia 20.10.2010 r. 13:50.

Na prośbę Urzędu Gmina Jabłonna, który poinformował mnie, że moje pytania wpłynęły na serwer urzędu po północy 22 września (były wysyłane przed północą 21.09 tak by były znane urzędnikom od rana 22.09 oraz by czas płynął od 22.09 włącznie).

W związku z powyższym zdecydowałem się uznać:

  • odpowiedzi przysłane 06.10 jako udzielone w ustawowym terminie,
  • dzień 06.10 jako termin ostateczny na udzielenie odpowiedzi.

Konsekwencją powyższego jest zmiana treści wstępu powyższego tekstu (zmiana wprowadzamy być może na wyrost, ale do w stosunku do wszystkich JST).

Różnica czasowa pomiędzy wysłaniem a dostarczeniem wiadomości może wynikać ze: złego doboru trasy routingu przez serwery pośredniczące (niezależne ode mnie i od Urzędu), , przeciążenie serwera (nniezależne ode mnie i od Urzędu), złej konfiguracji kolejek na serwerze pocztowym (zależne od Urzędu), nieprawidłowej implementacji zabezpieczeń antyspamowych (zależne od Urzędu), nieprawidłowe ustawienie strefy czasowej serwera (zależne od Urzędu).

9 komentarzy(e) do “Auta służbowe w gminach = wielkie marnotrawstwo

  1. 1

    Wypowiem się w imieniu Wieliszewa bo ich pojazd znany jest wszem i wobec… bez dwóch zdań koszt roczny tego trupa to maks 1000 złotych. Większy koszt ponosić będzie gmina jeśli pewnego dnia przód z silnikiem pojedzie a buda z pracownikami zostanie na drodze. Chyba te 15 000 km to ogrom jeśli poza obręb gminy to cudo nie wyjeżdża nigdy. Pewnie poza granicami gminy wójt nie załatwił ważności przeglądu. :)

  2. 3

    Łukaszu do tego wspomniany passat oraz Caddy używany przez Ośrodek Kultury w Wieliszewie

    • 4

      Gmina Wieliszew przesłała informacje o 3 autach: VW Passat Comforline, VW Passat Caravelle (takie auto w ofercie producenta nie występuje) – ja przyjąłem, że to VW Caravelle (czyli osobowy brat Transportera :) i Polonez Truck. Przy autach urząd zaznaczył, że są uzytkowane przez odpowiednio: Wójta Gminy, Referat Administracji i Gospodarki Komunalnej i Referat Administracji i Gospodarki Komunalnej.
      Urząd nie wspomina o Caddy…

  3. 5

    PRZECZYTAŁAM, I STWIERDZAM Z PRZYKROŚCIĄ, IŻ KAMPANIA WYBORCZA JUŻ SIĘ ZACZĘŁA, DYSKUSJA NA TEMAT FLOTY SAMOCHODOWEJ JEST JAŁOWA I NIC NIE WNOSI. MOŻE BARDZIEJ INTERESUJĄCE DLA MIESZKAŃCÓW BĘDZIE MERYTORYCZNA DYSKUSJA NA TEMAT DZIAŁALNOŚCI WŁODARZY, A NIE ICH SAMOCHODÓW.

    • 6

      zgadzam się z przedmówców !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 7

      Droga Amelio (vel Mario) jednym z przejawów działalności włodarzy jest umiejętność zarządzania flotą aut. Auta za kupowane i użytkowane za pieniądze, mieszkańców gminy.
      Niechaj zatem mieszkańcy wiedzą, czy są wydatkowane z głową i w czasie wyborów podejmą świadomą decyzję.

      • 8

        …Z tego co co pamiętam nie zmieniłam imienia, a wysyłanie wiadomości z tego samego komputera chyba nie jest zabronione.
        Ale wracając do meritum, naprawdę nie sądzę, żeby te informacje przyczyniły się do zmiany decyzji, bądź nie jeśli chodzi o głosowanie w nadchodzących wyborach samorządowych. Moja wszakże decyzja nie jest od tego uzależniona i uważam, że nie na takiej podstawie ludzie podejmują świadome jak Pan pisze decyzje. I nadal podtrzymuję swoje stanowisko w tej sprawie, oczywiście Pan ma prawo do swojego zdania.

  4. 9

    Tego szukałem:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>